Városlista
2024. október 5, szombat - Aurél

Hírek

2015. Június 23. 10:00, kedd | Bulvár
Forrás: MTI

A mágneses mező is alakítja a galaxisokat

A mágneses mező is alakítja a galaxisok fejlődését - erre a következtetésre jutottak német csillagászok.

A bonni Max Planck Rádiócsillagászati Intézet kutatói tanulmányukat az Astronomy & Astrophysics legújabb számában tették közzé.

A kutatók a chilei Atacama-sivatagban működő VLT-vel (nagyon nagy teleszkóp), valamint a Max Planck Intézet Effelsberg-rádiótávcsövével vizsgáltak egy közeli galaxist, a mindössze 10 millió fényévnyire, a Zsiráf-csillagképben lévő IC 342 katalógusjelű csillagvárost. A két teleszkóp felvételeinek "egybeolvasztása" mutatta ki a galaxis belsejében lévő mágneses struktúrákat - olvasható a PhysOrg hírportálon.

A kutatók meglepetésükre észleltek egy nagy, spirális "hurkot", amely a galaxis spirálkarjára tekeredett. Ez a szerkezet elég erősnek tűnt ahhoz, hogy befolyásolja a gázok áramlását a spirálkar mentén.

"A spirálkarok aligha képződnek csupán a gravitációs erők hatására. Az IC 324 jelű galaxisról készült új felvételek azt sugallják, hogy a folyamatban a mágneses mezőnek is fontos szerep jut. Így a vizsgálat révén többet megtudtunk arról, hogy hogyan születnek és fejlődnek a galaxisok" - magyarázta a kutatásokat irányító Rainer Beck.

A képeken felfedeztek egy fényes területet a galaxis központjában, ahol egyrészt egy fekete lyuk rejtőzhet, másrészt aktív csillagképződési folyamatok zajlanak. A magas csillagtermelési ráta fenntartásához viszont folyamatosan kell biztosítani a nyersanyag-utánpótlást - a gázok áramlását a galaxis széleitől a centrumba.

"A mágneses vonalak a galaxis külső régióiban a központ felé irányulnak, így elősegítik a gázok beáramlását" - fogalmazott Rainer Beck.

Ezek érdekelhetnek még

2024. Október 04. 07:32, péntek | Bulvár

Gördeszkázott a magyar autópályán - Videó

Állásinterjúról hazafelé gördeszkával az M3-on.

2024. Október 01. 06:00, kedd | Bulvár

További zöldfelületek újultak meg a Városligetben

Idén a KRESZ Park és a BalloonFly környezetének területe újult meg, jövőre pedig a Magyar Zene Háza mögötti zöldfelületi fejlesztések kezdődnek el, valamint elindul az új Nemzeti Galéria építése is a Liget BP Projekt keretében

2024. Szeptember 28. 09:10, szombat | Bulvár

Ismét Vincent van Gogh festményeit rongálták meg Londonban környezetvédelmi aktivisták

Ismét Vincent van Gogh festményeit rongálták meg pénteken Londonban környezetvédelmi aktivisták, alig néhány órával azután, hogy két társukat ugyanilyen bűncselekményért többévi börtönbüntetésre ítélték.

2024. Szeptember 27. 07:39, péntek | Bulvár

A legfőbb ügyész indítványt tett Magyar Péter EP-képviselő mentelmi jogának felfüggesztésére lopás miatt

Polt Péter legfőbb ügyész indítványt tett Magyar Péter európai parlamenti képviselő mentelmi jogának felfüggesztésére lopás miatt - tudatta a Legfőbb Ügyészség az MTI-vel csütörtökön.