Hírek
2021. Január 26. 15:16, kedd |
Helyi
Forrás: Elek András
Képeken a létezés és az objektív valóság
Látogatók és alkotók nélkül nyíltak meg a 66. Vásárhelyi Őszi Tárlat kiemelt díjazottjainak kiállításai
„Az elmúlt év során könnyen és kényelmesen átjárhatóvá váltak a valóságos és a virtuális létezés területei, miközben ez az átjáró a lehetőségek mellett veszélyek és problémák forrásává is vált.” – vezette fel Szabó Noémi művészettörténész a 2019. évi Vásárhelyi Őszi Tárlat kiemelt díjazott művészei, Szabó Klára Petra, Kármán Dániel és Gresa Márton kiállításainak vernisszázsát, amely a hagyományostól eltérően zárt ajtók mögött és online nyílt meg a Magyar Kultúra Napján a Tornyai János Múzeumban.
Köszöntőjében Dr. Miklós Péter, a Tornyai János Múzeum szakmai tanácsadója kiemelte, hogy a vásárhelyi közgyűjtemény életében kettős szerepet játszanak a díjazottak kiállításai. Egyrészről minden évben izgalmas válogatást láthatnak az érdeklődők az elmúlt Vásárhelyi Őszi Tárlat legmagasabb szintű elismeréseiben részesült művészeitől, másrészről a két, kimondottan fiatal alkotóknak létrehozott díjban (Rudnay-ösztöndíj és Fiatal Festők Nívódíja) részesültek egyéni kiállításaikat követően 1-1 alkotásukat felajánlják a Tornyai-múzeum gyűjteményének. Az Őszi Tárlatok kezdete, 1954 óta folyamatos gyűjteménygyarapításnak köszönhetően a múzeum képzőművészeti kollekciója tükrözi a magyar kortárs művészettörténet változásait és tendenciáit, hű lenyomatát adva az elmúlt hét évtized alkotói kísérleteinek.
A három eltérő szemléletű és stiláris utat járó művész tavalyi évben készült munkáinak közös vonása, hogy mindegyikük művei rákérdeznek a koronavírus járvány által generált és a korábbihoz képest megváltozott egyéni és közösségi életstratégiák kezelésének különböző módjaira, lehetőségeire – fogalmazott a kiállításokat megnyitó Szabó Noémi művészettörténész. Összegzésként elmondta, hogy a valóság és a virtualitás közötti határok elmosódása tág teret biztosít a művészeknek a globálisan megváltozott világ bonyolult kihívásaira történő reflexóikra.
A hazai és a nemzetközi kortárs művészeti szcénában is aktív kiállító Szabó Klára Petra a létezés bizonytalanságát, világunk törékenységét és képlékenységét tárja fel drámai erővel. Témája a szembenézés elodázhatatlansága, amelyet precízen megfestett, szemet gyönyörködtetően káprázatos és mélyen pszichologizáló akvarell, kollázs kompozíciókon tár nézői elé. Kármán Dániel a képgrafika és a festészet határterületén mozgó művein a vibráló, raszter-rácsok a külső világ és a (belső) én közötti membránként is értelmezhetők. Szabó Noémi jellemzése szerint Gresa Márton vérbeli kaméleon-művész, akinél a hagyományos festészeti technikák megférnek a digitális képépítés lehetőségeivel, miközben műveinek a legfőbb szervező motívuma a mesterséges fényforrás, mint a funkcióját vesztett tűz „másolata”.
Szabó Klára Petra Solo, Kármán Dániel Interrealism és Gresa Márton Flash című kiállításait a járványügyi korlátozások feloldását, a Tornyai János Múzeum látogatók előtti megnyitását követően veheti birtokba a művészetkedvelő közönség.
Ezek érdekelhetnek még
2024. November 04. 14:07, hétfő | Helyi
K&H: indul a „pénztanárok” versenye
a TikTokon csapnak össze egymással a pedagógusok
2024. Szeptember 25. 07:52, szerda | Helyi
NAV: szeptember 30-ig igényelhető vissza a külföldi áfa
2024. Szeptember 13. 06:00, péntek | Helyi
PM: az IMF is támogatja a magyar EU-elnökség célkitűzéseit
A Nemzetközi Valutaalap (International Monetary Fund, IMF) szerint a magyar gazdaság növekedése az uniós rangsor élmezőnyében lehet jövőre
2024. November 23. 08:25, szombat | Életmód
MME: a Magyarországon áttelelő fehér gólyák nem szorulnak emberi segítségre
A Magyarországon áttelelő fehér gólyák nem szorulnak emberi segítségre, etetésre, meleg helyen történő átteleltetésük felesleges - közölte a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület (MME) pénteken az MTI-vel.